Covid-19 retningslinjer for fodbold i UIF

Covid-19 retningslinjer for fodbold i UIF, – Træner
Følgende er besluttet af vores myndigheder, og de er ikke opfundet af UIF, – de SKAL følges:
  • Fritidscenter og hallen er aflåst, og KUN én træner pr. gruppe må hente bolde og kegler, som de skal holde inden for sin gruppe under hele træningen, samt rengøre og sætte på plads igen bagefter.
  • Træner og spillere møder op til træning omklædt ude på banen, de skal træne på. Spillerne og trænere må dog IKKE gå ud til banen, før det forrige hold har forladt den. Man må ikke krydse baner, der er i brug af andre hold.
  • Er der spillere eller trænere, der har symptomer på Covid-19, – så bliv hjemme, så man ikke smitter andre.
  • Hvis forældre afleverer deres børn til træning, så må de IKKE gå ind på banen, for ellers overholder vi ikke forsamlingsforbuddet på 10 personer inde på stadion. Forældrene skal blive på flisearealet ved hallen og med to meters afstand til hinanden eller tage hjem, mens træningen gennemføres.
  • Der må ikke være tilskuere ved banerne, der trænes på.
  • Reglen med 2 meters afstand under træningen gælder ikke længere, og der tillades sporadisk kropskontakt i øvelserne. Opfordringen er at minimere andelen af træningstid med kropskontakt, særligt ansigt-til-ansigt-kontakt.

• Det er meget vigtigt, at der er ekstra stor opmærksomhed på de øvrige anbefalinger, særligt ved hygiejne og forebyggelse af kontaktsmitte, når der nu åbnes for kropskontakt under en del af træningen.

På hver bane må der max være 10 personer incl. træneren

• Er der flere end 10 personer, skal der laves en ny gruppe på max 10 personer

• Sammensætningen af grupperne SKAL være den samme under hele træningen og med den samme træner.

• To grupper må IKKE samles til en samlet briefing i én stor gruppe. Hvis der skal siges noget samlet, så er grupperne på hver sin bane med mindst 2 m. afstand både mellem grupperne og mellem spillerne i de to grupper.

• En bane til 10 personer kan være både en 5 mands, – en 7 mands og en 11 mandsbane, men uanset størrelsen, så må der kun være 10 personer på den. Fodboldudvalget sætter/markerer banerne på stadionanlægget.

• Bolde, kegler og overtræksveste må KUN hentes af træneren i boldrummet, og det er KUN træneren, der sætter det op til øvelserne, samt samler det sammen igen bagefter. Spillerne må godt røre ved bolden med hænder, hoved og bryst, som selvfølgelig også målmanden med målmandshandsker på.Overtræksveste må IKKE byttes til andre spillere under træningen, – den må KUN bruges af én spiller. Hvert hold får sit eget sæt overtræksveste, som de beholder for sig selv og får vasket fra gang til gang.Klubben skal sørge for at der er håndsprit i boldrummet, som kan tages med ud og sættes på plads igen efter træningen.

• Når træningen er slut, samler træneren boldene vasker dem med vand og sæbe, og de vaskede bolde lægges til sidst på plads af træneren.

• Spillerne skal selv have en fyldt drikkedunk med til træningen, – vi anbefaler, at man ikke fylder sin drikkedunk op med vand fra vores udendørs vandhaner, da vi ikke aner, om de er rene og måske kan være inficeret.

• Træneren er ansvarlig for at træningen bliver kørt igennem efter disse retningslinjer, og hvis træneren ser nogen udfordringer med dem, så er det vigtigt, at de bliver rejst over for fodboldudvalget, så der kan findes ud af, om holdet kan træne eller ej.

• Hvis reglerne IKKE overholdes, så forbeholder UIF’s bestyrelse og fodboldudvalget sig retten til at stoppe aktiviteten for det pågældende hold. UIF vil hverken have bøder eller i medierne, fordi vi ikke har styr på myndighedernes retningslinjer, og UIF hæfter ikke for bøder, som gives, fordi trænere eller spillere ikke overholder de udstukne retningslinjer fra klubben. Trænerne skal sende spillere hjem, hvis de ikke retter sig efter instrukserne.